Voor meer rust en ruimte

,

10 tips om bewegen leuk te maken

Pff, weer met die kont omhoog. Hoe vaak hebben we dat wel niet tegen elkaar gezegd. Maar aan het einde van een tuin schoffel -en wiedbeurt voelden we ons weer opgetogen en in leven. Elke keer als we op welke manier dan ook vinden dat we in beweging moeten komen, denken we het moeten om naar mogen. Inmiddels zien we dan ook overal mogelijkheden in tot extra bewegen. Zeker in een omgeving waar we nu wonen.

In de 2 jaar dat we op VeluwsePlek verblijven, zijn we ons een stuk fitter gaan voelen. En natuurlijk niet alleen van meer bewegen op de plek zelf, maar ook van het wandelen in de prachtige omgeving. Hieronder zet ik voor je op een rij hoe wij bewegen leuk maken. Om ook jou mee te inspireren. 10 tips voor meer energie, een soepeler lichaam, meer ontspanning en rust in je hoofd.

1. Legio mogelijkheden om te wandelen

In de omgeving waar we wonen zijn er legio mogelijkheden om een wandeling te maken. In het Speulderbos, het Spielderbos en op het Houtdorperveld, prachtige bos- en heidegebieden op nog geen 50 meter lopen van ons huis. Omdat de afstand zo kort is, hoeven we niet in de auto te stappen om te wandelen. En dat motiveert ons sneller tot het doen van een flinke wandeling.

2. Stappen tellen tijdens het bewegen

Na een bos of heidewandeling kijk ik, eenmaal thuis, vaak nog even op m’n telefoon hoeveel stappen ik heb gezet. Er zijn verschillende apps voor. Standaard zit ‘Gezondheid’ op mijn Iphone, maar onlangs kreeg ik de tip om de gratis app Strava te gebruiken omdat deze ook de gelopen route in een afbeelding vastlegt. Af en toe stel ik mezelf een doel zoals 10.000 stappen of 5 km per dag. Voor mij werkt het extra motiverend en inmiddels weet ik zelfs bij welke bos- en heiderondes ik dit doel haal.

3. Een wandeling wordt zo extra productief

Van een wandeling maken wij vaak ook een productief moment. We spreken de dag door, maken foto’s voor Instagram, of doen wat rek- en strekoefeningen. Soms luister ik zelfs een audioboek en oefen ik een presentatie hardop. Of spreek ik af met die ene vriend of vriendin die ik de laatste tijd te weinig heb gezien, om samen een wandeling te maken. Wist je dat je tijdens een wandeling soms de beste ideeën krijgt?

4. De betovering van bewegen

Een wandel- of hardlooprondje maken we extra bijzonder als we een mooie route lopen of ervoor kiezen naar een zonsop- of ondergang te kijken. Of als het mistig is op de hei en de druppels in de spinnenwebben voor een prachtig fotomoment zorgen. Soms zien we zelf een roedel herten voorbij springen. Geen wandeling is hetzelfde!

5. Bewegen met paarden (of hond)

Wij nemen vaak onze paardjes mee op een wandeling. Wel eens aan gedacht? Extra productief maak je de wandeling met je paard door er een aantal trainingsmomenten aan te koppelen. Bijvoorbeeld overgangen maken, terwijl je je energie verhoogt of verlaagt, je paard achteruit lopen door je lichaam naar achteren te verplaatsen. Probeer maar eens. Ik pluk er de vruchten van als ik er dan weer eens opzit.

6. Moestuinieren

Van maart tot en met oktober staan Wolter en ik samen heel wat uren in de moestuin. De voorbereiding van de grond tijdens het composteren, is het zwaarste werk en het oogsten het lichtste. Spieren die we anders niet vaak gebruiken, worden nu optimaal geactiveerd. Een gezonde manier van bewegen die later in het jaar ook nog eens de lekkerste maaltijden oplevert.

7. Weidewandeling tijdens het voeren van de paarden

Voor onze paardjes heb ik een kleinschalige paddock paradise ontworpen met voerplaatsen op drie verschillende plaatsen. Met het doel ze te laten lopen voor hun eten en daarmee meer kilometers te laten maken. Niet alleen de paarden, ook ik beweeg daardoor meer tijdens de driedaagse voerbeurten. Bovendien geniet ik tijdens heldere nachten, bij de laatste voerbeurt rond de klok van 22.00 uur, van een prachtige sterrenhemel. En slaap ik ook nog eens goed in na deze frisse korte weidewandeling.

8. Do-In Yoga

Nadat ik heb gedoucht doe de Do-In Yoga zonnegroet. M’n spieren zijn dan ook al even in beweging geweest na de eerste voerbeurt aan de paardjes. Zo begin ik de dag actief en opgewekt, blijven m’n gewrichten soepel en houd ik m’n lichaam lenig en in balans. Bovendien zorgt het ook nog eens voor een goede spijsvertering. En een aantal Do-In Yoga oefeningen komen zelfs terug tijdens het bijhouden van de moestuin. Ook vanaf de stoel zijn er legio mogelijkheden om je lichaam met deze oefeningen in beweging te houden.

9. Energie laten doorstromen

Na het douchen smeer ik m’n hele lichaam in met body-olie. Daarbij klop ik op alle meridianen, oftewel energiebanen, in m’n lichaam. Eventuele blokkades en energiestagnaties haal ik hiermee weg. M’n lichaam voelt daarna warmer, soepeler en levendiger aan.

10. Een goed humeur

Na een vervelende gebeurtenis zit m’n hoofd vaak vol afleidende gedachten. Dan is er maar één ding dat helpt: bewegen! Bijvoorbeeld lekker met de handen wroeten in de tuin. Er is altijd wel een onkruidje dat weg moet tussen de stenen van het pad of tussen de planten. M’n humeur knapt er enorm van op.

Hoe maak jij bewegen leuk?

Er zijn er natuurlijk veel meer manieren om te bewegen, maar net in welke context je je begeeft. Benieuwd hoe jij  bewegen leuk maakt. Van gedachten wisselen kan altijd, tijdens een wandeling bijvoorbeeld. Of boek een onderdeel uit ons programma in combinatie met een verblijf op VeluwsePlek en struin lekker rond op de Veluwe.

Veel bewegingsplezier!

Vergelijkbare onderwerpen