Voor meer vitaliteit

,

10 tips om meer te bewegen

Pff, weer met die kont omhoog. Hoe vaak hebben we dat wel niet tegen elkaar gezegd. Maar aan het einde van een tuin schoffel -en wiedbeurt voelden we ons weer opgetogen en in leven. Elke keer als we op welke manier dan ook weer in beweging moeten komen, denken we het moeten om naar mogen. Inmiddels zie we overal mogelijkheden in tot extra beweging. In de 1,5 jaar dat we op VeluwsePlek wonen, zijn we ons dus ook een stuk fitter gaan voelen. En natuurlijk niet alleen van meer bewegen op de plek zelf, maar ook van het wandelen in de prachtige omgeving.

Hieronder zet ik voor je op een rij hoe wij bewegen leuk maken. Om ook jou mee te inspireren. 10 tips voor meer energie, een soepeler lichaam, meer ontspanning en rust in je hoofd.

1. Legio mogelijkheden om te wandelen

In de omgeving waar we wonen zijn er legio mogelijkheden om een wandeling te maken. In het Speulderbos, het Spielderbos en op het Houtdorperveld, prachtige bos- en heidegebieden op nog geen 50 meter lopen van ons huis. Omdat de afstand zo kort is, hoeven we niet in de auto te stappen om te wandelen. En dat motiveert sneller tot het doen van een flinke wandeling.

2. Tel je stappen

Na een bos of heidewandeling kijk ik, eenmaal thuis, vaak nog even op m’n telefoon hoeveel stappen ik heb gezet. Er zijn verschillende apps voor. Standaard zit ‘Gezondheid’ op mijn Iphone, maar onlangs kreeg ik de tip om de gratis app Strava te gebruiken omdat deze ook de gelopen route in een afbeelding vastlegt. Ik stel mezelf altijd een een doel zoals 10.000 stappen per dag of 5 km. Voor mij werkt het extra motiverend en inmiddels weet ik zelfs bij welke rondjes ik dit doel haal.

3. Maak een wandeling extra productief

Van een wandeling maken wij af en toe een productief moment. We spreken de dag door, maken foto’s voor Instagram, of doen wat rek- en strekoefeningen. Soms luister ik zelfs een audioboek en oefen ik een presentatie hardop. Of spreek ik af met die ene vriend of vriendin die ik de laatste tijd veel te weinig heb gezien om samen een wandeling te maken. Wist je dat je tijdens een wandeling soms de beste ideeën krijgt?

4. Geniet van de beweging

Een wandel- of hardlooprondje maken we extra bijzonder als we een mooie route lopen of ervoor kiezen naar een zonsop- of ondergang te kijken. Of als het mistig is op de hei en de druppels in de spinnenwebben voor een prachtig fotomoment zorgen. Soms zien we zelf een roedel herten voorbij springen. Geen wandeling is hetzelfde!

5. Wandelen met je hond of paard

Wij nemen vaak onze paardjes mee op een wandeling. Wel eens aan gedacht? Extra productief maak je de wandeling met je paard door er een aantal trainingsmomenten aan te koppelen. Bijvoorbeeld overgangen maken, terwijl je je energie verhoogt of verlaagt, achteruit lopen door je lichaam naar achteren te verplaatsen. Probeer maar eens. Ik pluk er de vruchten van als ik er dan weer eens opzit.

6. Moestuinieren

Van maart tot en met oktober staan Wolter en ik samen heel wat uren in de moestuin. De voorbereiding van de grond tijdens het composteren, is het zwaarste werk en het oogsten het lichtste. Spieren die we anders niet vaak gebruiken, worden nu optimaal geactiveerd. Een gezonde manier van bewegen die later in het jaar ook nog eens de lekkerste maaltijden oplevert.

7. Paardjes verzorgen

Voor onze paardjes heb ik een kleinschalige paddock paradise ontworpen met voerplaatsen op drie verschillende plaatsen. Met het doel ze te laten lopen voor hun eten en daarmee meer kilometers te laten maken. Niet alleen de paarden, ook ik beweeg daardoor meer tijdens de driedaagse voerbeurten. Bovendien geniet ik tijdens heldere nachten, bij de laatste voerbeurt rond de klok van 22.00 uur, van een prachtige sterrenhemel. En slaap ik ook nog eens goed in na deze frisse korte weidewandeling.

8. Do-In Yoga zonnegroet

Ik sta ‘s ochtends 20 minuten eerder op en doe de Do-In zonnegroet nadat ik heb gedocht. M’n spieren zijn dan al even in beweging geweest na de eerste voerbeurt aan de paardjes. Zo begin ik de dag actief en opgewekt, blijven m’n gewrichten soepel en houd ik m’n lichaam lenig en in balans. Bovendien zorgt het ook nog eens voor een goede spijsvertering.

9. Energie laten doorstromen

Na het douchen smeer ik m’n hele lichaam in met body-olie. Daarbij klop ik op alle meridianen, oftewel energiebanen, in m’n lichaam. Eventuele blokkades haal ik hiermee weg en m’n lichaam voelt warmer, soepeler en levendiger aan.

10. Een goed humeur

Na een vervelende gebeurtenis zit m’n hoofd vaak vol afleidende gedachten. Dan is er maar één ding dat helpt: met de handen wroeten in de tuin. Er is altijd wel een onkruidje dat weg moet tussen de stenen van het pad of tussen de planten. M’n humeur knapt er enorm van op.

Hoe zit het met jouw beweging?

Er zijn er natuurlijk veel meer manieren om te bewegen, maar net in welke context je je begeeft. Benieuwd hoe jij aan jouw dagelijkse beweging komt. Van gedachten wisselen kan altijd. Of boek een onderdeel uit mijn programma in combinatie met een verblijf op VeluwsePlek en maak een lekkere wandeling op de Veluwe.

Veel bewegingsplezier!

Vergelijkbare onderwerpen