Persoonlijkheidstypen als vertelperspectief

,

Archetypen: magiër en ontdekker

Archetypen: magiër en ontdekker

Archetypen kennen we als een krachtig middel om te omschrijven wie je als persoon bent en hoe je je gedraagt. Maar om het merkkarakter van je bedrijf mee vast te stellen, is het ook erg bruikbaar. Als je eenmaal weet vanuit welk van de archetypen jij of jouw bedrijf spreekt, handelt en reageert, kun je het effectief toepassen in ‘het verhaal’ dat je vertelt en spreek je jouw doelgroepen aan op een manier die echt bij je past.

Als onderdeel van onze contenttraining ‘Hoe verbeeld en schrijf ik een doordracht verhaal?’ gebruiken we deze persoonlijkheidstypering bij het bepalen van het vertelperspectief van onze klanten. En iedere keer zijn we weer aangenaam verrast hoe ondersteunend deze persoonlijkheidstypering werkt.

Welke archetypen zijn er?

Wat zijn de 12 archetypen van Jung en wat zijn de kenmerken van ieder persoonlijkheidstype? Een aantal veel gebruikte archetypen zijn:

The outlaw – de bandiet/rebel
Dit archetype gaat zijn eigen weg en bepaalt zijn eigen regels.

The jester – de hofnar
Je leeft maar één keer. Het wil genieten en ontsnappen aan de dagelijkse sleur.

The lover – de minnaar
De lover speelt graag het spel van de verleiding.

The caregiver – de beschermer
Bij dit archetype gaat het om hulp, verbondenheid, sfeer en harmonie.

The everyman – de gewone man/ vrouw
Behulpzaam, nuchter en realistisch.

The innocent – de onschuldige
Is als een kind met een onvoorwaardelijk vertrouwen in zijn ouders. Lekker onbekommerd leven.

The ruler – de heerser
Streeft naar structuur, veiligheid en orde.

The sage – de wijsgeer
Dit type wil zijn intellectuele vermogen ontwikkelen en de wereld doorgronden.

The magician – de tovenaar
De tovenaar doet zijn naam eer aan: hij zorgt ervoor dat onmogelijke dingen werkelijkheid worden. Wil dromen laten uitkomen.

The hero – de held
Is doelgericht, heeft ambities en een sterke drang om de beste te zijn.

The creator – de schepper
Is creatief, origineel, intuïtief en wil een ideaal creëren.

The explorer – de ontdekkingsreiziger
Individueel, avontuurlijk, nieuwsgierig en autonoom.

Wellicht is deze indeling niet volledig. Zelf voegen we bijvoorbeeld daar het type underdog aan toe. 

Underdog – onderschatte helden
Komen op stoom door tegenspoed. Wilskracht, knokken om te winnen. Rechtvaardig, strijdlustig, oplossingsgericht.

Archetypen magiër en ontdekker 

Net zoals we dat voor klanten doen, hebben Wolter en ik onze archetypes ook zelf eens langs de meetlat gelegd. Zo herkent Trinke zich in het archetype ‘magiër’ en handelt Wolter vanuit het type ‘ontdekker’. 

Trinke, is een idealist met verbeeldingskracht en maakt graag dromen waar. Met het maken van een vision board zet zij zaken in beweging. Met haar toverstokje in de hand vindt zij altijd een weg, en die is keer op keer magisch. En als iemand iets negatief bekijkt, draait zij het altijd om naar een positieve kijk. Haar favoriete uitspraak is: ‘energy flows where intention goes’.

Wolter is een realist, een onderzoeker, die ervan overtuigd is dat iedereen een verhaal heeft te vertellen. Verkent bij de klant graag alle mogelijkheden en stopt pas wanneer hij de onderste steen van het te vertellen bedrijfsverhaal boven heeft. Gebruikt graag zijn eigen ontwikkelde methode, in plaats van te werken met de meer voor de hand liggende werkwijzen. Zijn motto is: ‘een doordacht verhaal zorgt voor meer zichtbaarheid’.

Versterkend

Dat deze archetypes elkaar goed versterken, blijkt wanneer we met klanten hun (merk)identiteit uitdiepen. De ontdekker graaft diep in het DNA van de onderneming en plaatst het in structuur als basis voor waardetoevoegende content. Een goed uitgewerkt archetype voor je bedrijf geeft namelijk richting aan je communicatie-uitingen. Het voorziet jouw bedrijf van een vertelperspectief. De magiër houdt voortdurend het visioen voor ogen en begeleidt met dit beeld voor ogen mensen naar een volgende stap.

Ontdekken vanuit welk archetype jij of jouw bedrijf communiceert, vanuit welke archetypes jouw teamleden communiceren en wat hun samen sterk maakt? Maak dan een afspraak voor persoonlijke begeleiding in het vertellen van jouw verhaal.

Vergelijkbare onderwerpen