Archetypes als contentwijzer

,

De magiër en de ontdekker

De magiër en de ontdekker

Als onderdeel van mijn programma, werk ik onder andere met archetypes. Ik, en ook mijn partner Wolter die deze typering gebruikt bij het schrijven van content, zijn elke keer weer aangenaam verrast hoe ondersteunend deze oerbeelden werken. 

Archetypes zijn al sinds de oudheid een krachtig middel om te omschrijven wie je als persoon bent en hoe je je gedraagt, maar zijn bijvoorbeeld ook handig om het merkkarakter van je bedrijf vast te stellen. Als je eenmaal weet vanuit welk archetype jij of jouw bedrijf spreekt, handelt en reageert kun je het effectief toepassen in ‘het verhaal’ dat je vertelt en spreek je jouw doelgroepen aan op een manier die echt bij je past.

Welke archetpes zijn er?

Een aantal veel gebruikte archetypes zijn:

The outlaw – de bandiet/rebel
Dit archetype gaat zijn eigen weg en bepaalt zijn eigen regels.

The jester – de hofnar
Je leeft maar één keer. Het wil genieten en ontsnappen aan de dagelijkse sleur.

The lover – de minnaar
De lover speelt graag het spel van de verleiding.

The caregiver – de beschermer
Bij dit archetype gaat het om hulp, verbondenheid, sfeer en harmonie.

The everyman – de gewone man/ vrouw
Behulpzaam, nuchter en realistisch.

The innocent – de onschuldige
Is als een kind met een onvoorwaardelijk vertrouwen in zijn ouders. Lekker onbekommerd leven.

The ruler – de heerser
Streeft naar structuur, veiligheid en orde.

The sage – de wijsgeer
Dit type wil zijn intellectuele vermogen ontwikkelen en de wereld doorgronden.

The magician – de tovenaar
De tovenaar doet zijn naam eer aan: hij zorgt ervoor dat onmogelijke dingen werkelijkheid worden. Wil dromen laten uitkomen.

The hero – de held
Is doelgericht, heeft ambities en een sterke drang om de beste te zijn.

The creator – de schepper
Is creatief, origineel, intuïtief en wil een ideaal creëren.

The explorer – de ontdekkingsreiziger
Individueel, avontuurlijk, nieuwsgierig en autonoom.

Wellicht is deze indeling niet volledig. Zelf voegen we bijvoorbeeld daar het type underdog aan toe. 

Underdog – onderschatte helden
Komen op stoom door tegenspoed. Wilskracht, knokken om te winnen. Rechtvaardig, strijdlustig, oplossingsgericht.

Magiër en ontdekker 

Net zoals we dat voor klanten doen, hebben Wolter en ik onze archetypes ook zelf eens langs de meetlat gelegd. Zo herkent Trinke zich in het archetype ‘magiër’ en handelt Wolter vanuit het type ‘ontdekker’. 

Trinke, is een idealist met verbeeldingskracht en maakt graag dromen waar. Met het maken van een vision board zet zij zaken in beweging. Met haar toverstokje in de hand vindt zij altijd een weg, en die is keer op keer magisch. En als iemand iets negatief bekijkt, draait zij het altijd om naar een positieve kijk.

Wolter is een realist, een onderzoeker, die ervan overtuigd is dat het leven meer is dan hij tot nu toe heeft gezien. Verkent graag alle mogelijkheden en houdt graag alle opties open. Hij neemt graag een sprong in het diepe en loopt graag net even anders dan over de geplaveide weg.

Versterkend

Dat deze archetypes elkaar goed versterken, blijkt wanneer we met klanten hun (merk)identiteit uitdiepen. De ontdekker graaft diep in het DNA van de onderneming en plaatst het in structuur als basis voor waardetoevoegende content. Een goed uitgewerkt archetype voor je bedrijf geeft namelijk richting aan je communicatie-uitingen. De magiër houdt voortdurend het visioen voor ogen en begeleidt met dit beeld voor ogen mensen naar een volgende stap.

Vanuit welk archetype communiceer jij of jouw bedrijf of vanuit welke archetypes communiceren jouw teamleden?