Vertel een compleet verhaal

Om je verhaal te verbeelden, zijn er verschillende soorten foto’s die je kunt inzetten. Portretfoto’s waar je zelf op staat, in combinatie met de dienstverlening die je biedt. Foto’s die laten zien wie je als persoon bent en wat je doet. Maar ook kun je met foto’s een actueel thema of jouw visie uitbeelden of een product in beeld brengen. Met reportagefoto’s laat je zien hoe de klant jouw dienstverlening ervaart. Een combinatie van deze vier tijdens een fotoshoot maakt jouw verhaal compleet.

Hieronder licht ik deze vier soorten foto’s verder toe, zodat je een indruk krijgt van wat er allemaal mogelijk is om jouw verhaal visueel te vertellen. En om tijdens de voorbereiding van een fotoshoot samen te bepalen welke soort foto’s je waarvoor inzet en wat er voor nodig is om de foto’s te kunnen maken.

Visie in beeld met themafoto’s

Met een themafoto belicht je één specifiek aspect van een groter geheel, bijvoorbeeld één van de merkwaarden van jouw onderneming. Ook kun je jouw visie ermee uitdrukken. Een themafoto is verder geschikt om:

  • een tekst er aantrekkelijker uit te laten zien
  • een tekst te versterken, waarbij de themafoto een samenvatting geeft van (een belangrijk deel uit) de tekst
  • Om een associatie te maken met een achterliggend onderwerp, bijvoorbeeld een foto van een oude pick-up truck om het ranchgevoel en landleven te versterken

Kenmerken van een themafoto

De themafoto’s uit jouw fotoshoot:

  • hebben een heldere focus en geven een neutraal beeld van een situatie (bijvoorbeeld een beeld van de groene omgeving die kalmte en rust benadrukt) of voorwerp (bijvoorbeeld wollen wanten die een kom stampot vasthouden laten zien dat het tijd is voor winterkost).
  • kun je vaak bij meerdere onderwerpen  gebruiken. Bijvoorbeeld een foto van zorgappartementen in een straat met veel groen: die kun je gebruiken bij artikelen over wonen in het groen, zelfstandig wonen, wonen in een wijk, veilig wonen, etc.
  • laten een onderwerp letterlijk zien of juist metaforisch. Bijvoorbeeld het onderwerp ‘afscheid’. Een letterlijke themafoto laat mensen zien die afscheid nemen. Een metaforische foto laat een gordijn zien waar de zon door heen straalt.

Let op: een themafoto wordt nog wel eens vertaalt naar een decoratieve foto. Maar puur decoratieve foto’s trekken de minste aandacht. Een berg met een besneeuwde top bijvoorbeeld is mooi, maar als deze niks vertelt over wat je doet, draagt deze foto’s niet veel bij aan de communicatiewaarde van je website.

Klantbeleving in beeld met reportagefoto’s

Met reportagefoto’s laat je zien hoe de klant jouw dienstverlening beleeft. En is geschikt om:

  • iemand mee te laten kijken naar jouw dienstverlening
  • een beeldverhaal te vertellen. Meerdere reportagefoto’s geven een samenvatting van de gebeurtenis of dag
  • een nieuwsbericht of advertorial mee te illustreren
  • een sfeerverslag te geven van een bijeenkomst of evenement
  • te gebruiken als feedback tool of herinnering, bijvoorbeeld van een moment tijdens een coaching met paarden om het moment achteraf nog een keer te beleven en deze kracht bij te zetten

Reportagefoto’s uit jouw fotoshoot:

  • zijn in principe niet geposeerd, behalve bij handen schudden, het doorknippen van een lint of een ander specifiek fotomoment
  • één vastgelegd moment, waarbij de beleving van de klant wordt vastgelegd
  • roept een sfeer of emotie op, die kenmerkend is voor de gebeurtenis

Jouw onderneming in beeld

Met jouw onderneming in beeld laat je je zelf zien, maar ook wat je doet en welke producten je eventueel aanbiedt. Dit kan met een portretfoto die jou toont als persoon: de man of vrouw achter de dienstverlening. Maar veelzeggender is een portret van jou in de context van jouw dienstverlening of werkplek.

Portretfoto’s uit jouw fotoshoot:

  • spreken en drukken uit wie jij bent
  • gaan verder dan je uiterlijke kenmerken
  • vertellen jouw verhaal
  • laten context zien, jouw werkplek, dienstverlening, product

In de bijgaande fotocaroussel laat ik van elke soort soort foto twee voorbeelden zien in de volgorde thema-, reportage-, portret- en productfoto en na elke foto ook hoe deze is toegepast.

Wil je ook een fotoshoot om jouw verhaal te vertellen, kies dan uit deze mogelijkheden.

Ook interessant