In de digitale wereld

,

How (s)low can you go

How (s)low can you go

Columbus moest het ruim 500 jaar geleden zonder GPS stellen. Ook kon hij Google Earth niet even raadplegen op zijn smartphone. Toch wisten hij en zijn bemanning, met wat doorzettingsvermogen, Amerika te bereiken. Dat vandaag de dag niet iedereen over zoveel wilskracht beschikt, werd mij afgelopen week duidelijk.

Online bestelling

Ik bestelde een tweetal slowfeeders. Van die geknoopte netten om het hooi voor de paarden in te doen. Om zo te voorkomen dat die hongerige viervoeters alles aan één stuk door naar binnen staan te schrokken. Ik plaatste mijn bestelling online, zoals ik wel vaker doe. Van boek tot wasmachine, van tube tandpasta tot houtkachel. Het is toch allemaal een eitje tegenwoordig? Een klop op de knop en je krijgt het binnen een dag aan de voordeur afgeleverd. Zo niet met mijn slowfeeders.

Adres onjuist

Toen mijn bestelling niet op de afgesproken dag werd afgeleverd, checkte ik mijn e-mail maar eens. ‘Adres onjuist’, zo las ik als opgegeven reden in het verder wat onpersoonlijk opgestelde bericht. Een computer die ‘nee’ zegt, zo leek het. Want ik heb toch echt, check-check-dubbel check, het correcte adres opgegeven. Als ik er achteraan bel, is de leverancier niet erg toeschietelijk. De fout ligt bij de postbezorger. Ik besluit die luitjes dan ook maar eens te bellen. Na lang in de wacht te zijn gehouden, 50 cent per minuut, wordt regelmatig de lijn verbroken.

Doorzetten

Meerdere pogingen van mijn kant volgen in de dagen daarna, want net als Columbus beschik ik ook best over wat doorzettingsvermogen. Na heel wat heen en weer bellen met de leverancier en de postbezorger moet ik het helaas toch opgeven. Waarom? Omdat ik ontmoedigd raakte bij het lezen van het laatste mailtje van de leverancier. ‘Helaas krijgt de postbezorger het niet voor elkaar de bestelling bij je te leveren. Zal ik de bestelling voor je annuleren?’.

Ik dacht aan de legendarische woorden van Franciscus van Assisi, geheel toepasselijk patroon van de dieren: Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien”.

Vandaag in huis

‘Ja, graag’, antwoord ik met deze wijze woorden in gedachte. ‘Dan bestel ik het ergens anders’.

Toch kan ik het niet laten en sluit af met: ‘Wel heel erg gek. Alsof ik in de Rocky Mountains woon op 3000 meter. Het is gewoon Nederland hoor. Op de Veluwe. Naast een goed bezochte camping notabene’.

Daarna niets meer gehoord. Wel een verzoek gekregen om een evaluatieformulier in te vullen. Ga ik zeker doen.

Een andere leverancier laat gelukkig zien dat het wel kan. Gisteren besteld, vandaag met liefde bezorgd door de vaste bezorger van good old Post.nl, zoals je mag verwachten in het digitale tijdperk.

Vergelijkbare onderwerpen