Visual storytelling

,

De kracht van beeld in communicatie

Je hebt vast wel eens van deze uitspraken gehoord: ‘een woord bevat meer dan 1000 verbeeldingen’, ‘logica brengt je van A naar B, verbeelding overal’, ‘veel van wat aanvankelijk alleen in de verbeelding bestaat, wordt werkelijkheid’, ‘de kracht van verbeelding maakt ons grenzeloos’, en zo kan ik nog even doorgaan.

Wat de kijker er in ziet

Wat bovenstaande uitspraken gemeen hebben is dat beelden ruimte laten aan de fantasie van de kijker of wat de kijker er in ziet. Beelden kunnen ons raken, betrekken én beïnvloeden. Vaak gebeurt dat onbewust.

Bewust zorgen voor verbinding

Je wilt een boodschap communiceren die bij jou past maar ook waardoor klanten in contact met jou willen komen. Want de beelden die je kiest voor op je website, voor in je folder of als illustratie in een boek, beïnvloeden het gevoel en het denken van de kijker en daarmee hoe je als ondernemer wordt ervaren. En dat zorgt uiteindelijk weer voor verbinding met de degene die het aanspreekt. De kunst is daarom om je bewust te zijn van de kracht en voordelen van beeld en hoe je die inzet in je communicatie.

De 9 voordelen van beeldgebruik

  • Visuele informatie wordt veel sneller verwerkt dan woorden
  • Informatie gecombineerd met beeld blijft veel beter hangen in ons langetermijngeheugen
  • Beeld kan informatie toegankelijker maken en duidelijkheid en begrip van een boodschap vergroten
  • Beelden vergroten het begrip en stimuleren daarmee het ontwikkelen van kennis. Denk maar eens aan een studieboek waarin veel met beeld wordt uitgelegd.
  • Bij het zien van een beeld, moet de kijker zelf nadenken
  • Beelden inspireren: je communicatie wordt er aantrekkelijker en opvallender door
  • Mooie foto’s van jouw bedrijf of dienstverlening laten een goede indruk achter, geven een bepaalde sfeer en geeft een website of folder een professionele uitstraling
  • Bundel je het beeld met de juiste tekst, dan versterkt dat jouw merk
  • Beelden benadrukken de actualiteit van je artikel of blog.

Jouw visuele boodschap

Welke beelden gebruik jij om mee te communiceren, jouw verhaal te vertellen en de boodschap uit te zenden die jij wilt dat er uitspreekt? En doe je dat kleurrijk of juist zwart/wit, met sfeerbeelden of snapshots, minimalistisch of vol, vrolijk of sereen.

♥ Kom je daar nog niet helemaal uit of heb je het beeldmateriaal nog niet om in te zetten voor jouw communicatie naar jouw publieksgroep? Ik help je verder met het maken en kiezen van beeldmateriaal voor in je offline en online media en goed voorbereid te beginnen aan een fotoshoot.

Ook interessant