Met visionboard, moodboard of conceptboard

Je hoofd zit vol met ideeën en wil daar handen en voeten aan geven, maar je weet niet waar je moet beginnen. Een uitdrukking geven aan een idee, plan, concept of ideale toekomst kan op verschillende manieren: met behulp van een uitgebreid geschreven plan of op de achterkant van een bierviltje. Maar heb je jouw plannen en ideeën wel eens uitgedrukt in een visionbord, moodboard of conceptboard? Wanneer je namelijk visueel uitdrukking geeft aan wat er in je hoofd zit, stimuleer je jouw creatieve gedachten stroom.

Door beeldend te werken prikkel je de rechterhersenhelft: daar waar inspiratie ontstaat, waar ons talent voor communicatie zit waardoor we beeldend kunnen vertellen en waar je passie en bevlogenheid aanspreekt. Met een visionboard, moodboard of conceptboard schets je, met letterlijk een beeld voor ogen, eerst het grotere plaatje. Pas daarna werk je het plan verder op detail uit. Dat voelt anders dan dat je jouw plannen meteen met woorden probeert te omschrijven. Achter een computer werk je al snel op detailniveau en mis je het groter beeld voor ogen.

Verschillende manieren van visualiseren

Hieronder schets ik, op basis van ervaring en gebruik voor mezelf en klanten, hoe je met onderstaande borden richting geeft aan jouw ideeën of plannen en wat de verschillen zijn tussen deze manieren van visualiseren.

♣ In de afbeeldingen bij dit artikel zie je hoe deze borden er uit zien.

Visionboard of toekomstbord

Een visionboard is een verzameling van inspirerende beelden en woorden die je doel of doelen weergeeft. Door een visionboard te maken, schep je een toekomst. Je brengt focus aan op wat er is, ook al ligt het nog in de toekomst. Hoe duidelijker je, letterlijk, het beeld voor oog ziet, hoe groter de kans dat je er ook echt in gelooft.

Een visonboard geeft mij antwoorden op vragen als:

  • Wat wil ik bereiken met mijn onderneming?
  • Wat zijn de doelstellingen van mijn onderneming op de lange termijn?
  • Wat is mijn persoonlijke toekomstvisie? Dat kan op allerlei gebieden zijn, bijvoorbeeld op het gebied van gezondheid, relateren, familie, vriendschappen of horizonverbreding
  • Wat zijn volgens mij de trends op mijn vakgebied?

♣ Tip: Maak vlak voor je verjaardag een visionboard met de vraag: hoe wil ik graag dat dit levensjaar er uit komt te zien?

Maar een visionboard kun je ook inzetten:

  • Om samen met het managementteam een toekomstvisie te ‘scheppen’ voor een komend jaar of nog verder in de tijd
  • Tijdens een brainstormsessie om te bepalen hoe nu verder met het bedrijf tijdens plotselinge maatschappelijke veranderingen
  • Om samen met je team op trendexpeditie te gaan. Welke trends zien wij voor het komende jaar en hoe spelen we daar op in?

Moodboard of stemmingsbord

Een moodboard, of ook wel stemmingsbord, is een verzameling afbeeldingen, zoals foto’s, illustraties, tekeningen en teksten met het doel een bepaalde stemming of gevoel op te wekken. Een moodboard zet ik in om:

  • een gevoel of gedachte uit te drukken. Als ik bijvoorbeeld meer balans in mijn leven wil, maak ik hier een moodboard over: hoe ziet dat ‘in balans zijn’ er dan uit?
  • een antwoord te krijgen op een vraag. Bijvoorbeeld welke richting moet ik op om iets te bewerkstelligen?
  • de gewenste sfeer, kleuren, inrichting, of decoratie van een interieur of buitenplaats te bepalen

Maar een moodboard zet je ook in:

  • om de eerste concepten en ideeën voor een nieuwe website uit te werken. Het helpt je vormrichtingen te verkennen, zonder dat je al met content, functionaliteit of lay-out bezig bent.
  • om tijdens een netwerkbijeenkomst jezelf en je onderneming te presenteren
  • als praatplaat om jouw rol te verduidelijken aan de leden van een projectteam aan het begin van een project

Een visionboard en een moodboard zijn nog niet op detail uitgewerkt, maar laten nog veel ruimte over aan de interpretatie en de fantasie van de maker en toeschouwer. Je kunt er nog vrij bij denken. De een ziet er dit in, de ander weer iets anders.

♣ Tip: laat je visionboard of moodboard eens aan iemand anders zien en laat je verrassen door wat diegene in jouw visualisatie ziet. Het levert vaak verrassende uitspraken op die je zelf nog niet had ontdekt.

Conceptboard

De afbeeldingen van een conceptboard brengen de uitstraling en het gevoel van een concept juist meer tot in detail over.

Waar gebruik ik een conceptboard voor?

  • Bij het ontwerpen en inrichten van mijn website om te bepalen over welke thema’s ik iets wil vertellen en welke afbeeldingen daarbij passen

Maar je kunt een conceptboard ook inzetten om:

  • goed voorbereid te beginnen aan het inrichten van een landgoed of homestead met bijvoorbeeld een boomgaard, moestuin, kruidentuin, voedselbos, terrassen, paddock paradise, etc.

♣ Tip: maak het conceptboard over de inrichting van het landgoed samen met je partner, waarbij je brainstormt en afbeeldingen zoekt die uitdrukken wat jullie gezamenlijke wensen zijn. Je zult merken dat de uitvoering ervan door jullie beide wordt gedragen.

Styletile, stijlbord

Met een styletile leg je een bepaalde visuele stijl vast. Een styletile wordt door ontwerpers gebruikt om diverse elementen zoals kleuren, typografie, vormen, lijnen en texturen te presenteren. Vaak geef ik eerst al een voorzet voor een stijl met een stijlbord bestaande met afbeeldingen uit tijdschriften of digitale beelden van Pinterest. Het ontwerpbureau werkt deze dan verder in detail uit.

Een stijlbord gebruik ik bijvoorbeeld:

  • om aan te geven hoe ik een boek, magazine of website zou willen laten opmaken; hoe een pagina er uit moet komen te zien qua lay-out en functionaliteit.

Boek / magazine

  • Welke lettertypes en opmaak vind ik mooi en passend bij de rest van mijn huisstijl?
  • Wil ik voor de opmaak van de tekst met 1 of meerdere kolommen werken of tekst bladvullend laten verwerken?
  • Wil ik een verhaal maken van foto’s in collages of de foto bladvullend tonen?
  • Welke icoontjes wil ik gebruiken?

Website

Voordat ik mijn website liet bouwen, dacht ik na over welke kleuren, beelden, typografie en compositie ik wilde toepassen om mijn klanten mee aan te spreken. Maar ook over wat mijn klanten zou aanspreken op mijn website. Dit stijlbord legde ik voor aan de ontwerpers die een definitieve stylesheet en een digitaal ontwerp voor mijn website maakten. Hun uiteindelijke ontwerp met kleurcodes en stylesheets ging vervolgens naar de bouwer van de website.

N.B. Gebruik je een bestaande template om je website in te richten, dan ligt een groot deel van de stijl, compositie en kleuren al vast.

Inspiratieborden

Inspiratieborden gebruik ik vaak aan het begin van een fotoshoot en maak ik, in tegenstelling tot de borden hierboven, digitaal op Pinterest. Bijvoorbeeld van mooi opgemaakte recepten ter voorbereiding op een food fotoshoot, of poses voor een portretshoot. Maar je kunt natuurlijk ook foto’s uit tijdschriften scheuren en in een ordner verzamelen.

Collage

Als ik praat over een collage, dan bedoel ik enerzijds het samenvoegen van analoge afbeeldingen tot een kunstvorm. Een dergelijke collage brengt geen idee of concept over, maar geeft op een artistieke wijze uitdrukking aan een gevoel, actualiteit of versterkt een fragment uit een verhaal. Een collage wordt in mijn geval dan meer een illustratie. Anderzijds gebruik ik de collagevorm ook voor een samenstelling van digitale beelden. Deze beelden bij elkaar vertellen samen een verhaal zonder dat er nog veel tekst bij nodig is.

♣ In de afbeeldingen bij dit artikel zie je hoe deze borden er uit zien.

♥ Wil je ook een gevoel, concept, ideale toekomst in beeld brengen, en kun je wel wat inzicht en richting gebruiken om te beginnen? Neem dan contact met me op. Tijdens een vrijblijvende (online) intake bepalen we samen welk bord jij in kunt zetten voor jouw vraag. Vervolgens plannen we een afspraak voor een 1 op 1 brainstorm-workshop bij mij op VeluwsePlek of bij jou op locatie als je met een team aan de slag wilt.

Ook interessant