OEPS!

,

Wat moet ik vertellen?

Wat moet ik vertellen?

“En, wat doe jij?”. Het is de standaard vraag die je tijdens een netwerkbijeenkomst kunt verwachten. En ja, wat antwoord je dan op zo’n moment en hoe zat het ook al weer met die elevator pitch. En wat, als je bent uitverteld en jouw verhaal niet erg overtuigend overkomt bij je gesprekspartner? Je hoort het jezelf nog maar een keer proberen, in een nog moeilijkere variant. Om het gesprek daarna maar snel een andere richting op te sturen. Gemiste kans. Toch?

Over jezelf vertellen

Tijdens netwerkbijeenkomsten is een vast onderdeel iets over jezelf vertellen. Het liefst in een paar zinnen. Maar soms is het nog niet zo makkelijk om kort en bondig duidelijk te maken wat jouw werk inhoudt. Of nog lastiger: je bent van meerdere markten thuis en leg zoiets dan maar eens in een paar zinnen uit. Je stamelt er lustig op los. Denkt nog: ‘Hoe zat dat ook alweer met die good old elevator pitch? Ik had me beter moeten voorbereiden’. En voor je het weet, wordt het zo’n ‘dingetje’ waar je niet reikhalzend naar uit kijkt. Herkenbaar?

Makkelijker dan je denkt

Maar stel nou, dat je begint met wat jouw werk voor jouw klanten oplevert. In plaats van te vertellen wat jij bent, doet en kunt. Dus dat je vertelt over een beleving van jouw klanten en wat hen blij maakt. Dat toch veel interessanter om naar te luisteren?

Omgekeerde elevator pitch

Gebruik daarom eens OEPS: de ‘Omgekeerde Elevator Pitch’.

Dus niet van voor naar achter: wat je doet en voor welk probleem jij een oplossing hebt, maar omgekeerd, dus: klanten komen bij mij om …hiervoor help ik ze met … zodat zij …

Beschrijf daarna eventueel nog een Situatie (de ‘S’ in OEPS), waarin jij een klant blij hebt gemaakt. En de vraag “OEPS, wat moet ik vertellen?” is met jouw omgekeerde elevator pitch verleden tijd!

Leren jouw OEPS te formuleren?

Vind je het nog niet zo makkelijk om met bovenstaande vragen jouw OEPS te formuleren? Wij helpen je bij het vertellen van een doordacht verhaal dat staat als een huis.

Een voorbeeld:

  • Klanten komen bij ons om online meer bezoekers te krijgen en daarmee meer diensten of producten te verkopen, zonder al te commercieel over te komen.
  • Hiervoor helpen wij hen met het:
    • in kaart brengen van de doelgroepen en hun klantbehoefte
    • maken van klantgerichte teksten en verhalend beeldmateriaal
    • leren hoe ze dat zelf ook kunnen
  • Zodat zij online beter zicht- en vindbaar zijn