Goede voornemens volhouden

Heb jij goede voornemens voor 2022? Traditioneel nemen we ons voor een aantal dingen toch echt anders te doen in een nieuwe jaar. Bijzonder hoe we 1 januari er als datum aan koppelen. De eerste van de eerste maand voelt waarschijnlijk toch echt als een nieuw begin.

Het huis opruimen, je werk anders inrichten, anders eten en op tijd beginnen met het maken van een studiekeuze zijn maar enkele voorbeelden die mensen zich voornemen. Maar hoe houd je deze goede voornemens vol? Hieronder enkele tips. 

  1. Vraag je niet af OF je iets kunt, maar HOE je het wel zou kunnen bereiken.
  2. Vertel iemand over je voornemen en houdt deze persoon ook op de hoogte. Je verhoogt op deze manier de sociale druk die jou kan helpen als je denkt het niet vol te houden.
  3. Geef je voornemen betekenis en vraag je af wat de achterliggende waarde is van jouw voornemen. Wekelijks gaan joggen link je bijvoorbeeld aan gezondheid of zelfzorg of opruimen link je aan je rust in je hoofd.
  4. Deel je voornemen op in kleine stappen. Zet iedere dag een eerste kleine stap naar wat jij je hebt voorgenomen. 7 kleine stappen bij elkaar vormen samen een grotere stap zonder dat je het merkt. Houdt deze stappen bij in een ‘reisverslag’ of bullit journal.
  5. Verras een ander met (een onderdeel van) jouw voornemen.
  6. Verander iets op een ander vlak wat nauw samenhangt met jouw voornemen. Vaak zet dit de beweging op gang die jouw voornemen raakt.
  7. Vraag jezelf af: wat gaat me gemakkelijk af en wat zijn de dingen die me energie geven? Als je een tijdelijk dip hebt, tank dan even bij met dat waar je energie van krijgt.
  8. Ken je iemand die jouw voornemen al heeft gerealiseerd en ook heeft volgehouden? Ga dan in gesprek en vraag hoe hij of zichzelf heeft gemotiveerd en het heeft vol gehouden. Of vorm met een aantal mensen een intervisiegroepje. Lunch bijvoorbeeld samen op maandag en wissel ervaringen uit.
  9. Noteer de hindernissen die je denkt tegen te komen. Gedachten, gevoelens en lichamelijke sensaties die jou proberen te weerhouden om voor je doel te gaan. Bijvoorbeeld: ik ben nu te moe om te koken, morgen begin ik echt. 
  10. Formuleer je voornemen positief. Wat wil je wél? Bijvoorbeeld ’s avonds een boek lezen of luisteren in plaats van minder tv kijken.
  11. En tot slot: vier elke centimeter die je neemt. 

 

Ga je binnenkort studeren, verhuizen of wil je nu toch echt beginnen aan een ander voedingspatroon? Neem dan contact met me op hoe je daar gemotiveerd en met vertrouwen aan begint. 


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.