Recept

,

#anders eten: warme ontbijtpap

#anders eten: warme ontbijtpap

Mijn ontbijt bestaat uit warme havermoutpap of zelfgebakken pannenkoekjes. Zeker voor een ‘Vata* type’ zoals ik, met vaak koude handen en voeten, warmt deze pap me lekker op.  Tot de lunch hoef ik dan niets meer te eten. Sinds een paar maanden heb ik me voorgenomen elke ochtend nog meer de tijd te nemen om rustig te ontbijten. Dat is weleens heel anders geweest kan ik je vertellen. Toen ontbeet ik staand achter het aanrecht om vervolgens al kauwend de jas aan te doen en de auto in te springen. Herkenbaar? Toch heb ik gemerkt dat ik na een relaxed begin tijdens het verdere verloop van de dag ook rustiger ben en met aandacht m’n werkzaamheden doe.

Wist je dat?

Ben je de vaak warme Pitta met een snel brandend spijsverteringsvuur, maak dan dezelfde havermoutpap met havermelk maar laat de verwarmende kruiden weg. Voeg een hele banaan toe en wat kokoschips en cacaonibs voor wat meer voeding, want Pitta types hebben vaak snel weer trek. Een snufje nootmuskaat geeft een kalmerend effect.

De van nature meer aardse Kapha types kunnen het ontbijt overslaan of eten wanneer ze echt trek krijgen. De havermoutpap maak je dan van sojamelk en boekweit- of gerstevlokken, want die vlokken zijn minder zwaar verteerbaar. Voeg juist wel weer de verwarmende kruiden toe zoals gember, kaneel en kardemom, want die zorgen voor een goede spijsvertering. Ook kun je voor een wat hartigere smaak een beetje kurkuma toevoegen. Strooi er een klein handje geroosterde pompoenpitjes over als de havermoutpap klaar is.

* In een ander artikel op deze website leg ik uit wat de constituties Vata, Pitta en Kapha inhouden.

♥ ANDERS ETEN

Wat gaat er in deze warme ontbijtpap?

  • Amandelmelk (Vata), haver- of kokosmelk (Pitta) of sojamelk (Kapha)
  • Havermoutvlokken (Vata, Pitta) of boekweit- of gerstevlokken (Kapha)

Toevoegingen per constitutie:

  • Halve of hele banaan (Vata, Pitta)
  • Blanke amandelen (Vata, Pitta)
  • Zonnebloempitjes (Vata, Pitta, Kapha) of pompoenpitjes (Kapha)
  • Kokoschips (Pitta)
  • Cacaonibs (Pitta)
  • Stukjes appel of peer (voor Vata: meeverwarmen of in moesvorm)
  • Verwarmende kruiden: kaneel, kardemom, kruidnagel, gemberpoeder (Vata, Kapha)
  • Ghee (Vata, Pitta)

Hoe maak je de havermoutpap klaar (voor Vata types)?

  • Giet in een steelpannetje een laag volle melk of amandelmelk
  • Strooi daar de havermout bij zodat het geheel nog goed is door te roeren
  • Voeg een halve of hele banaan toe
  • Kook de havermout en de banaan in de melk
  • Draai het fornuis uit en wacht totdat de havermout goed is ingedikt
  • Hak de amandelen fijn en rooster deze samen met de zonnebloempitjes lichtbruin in een koekenpan
  • Is de pap voldoende ingedikt, voeg er weer wat water of melk aan toe totdat het voor jou de gewenste dikte heeft. Ik doe tussendoor mijn yoga– en ademhalingsoefeningen
  • Voor een gladde pap, wat mijn voorkeur heeft, mix je de pap glad met de staafmixer
  • Zet het pannetje weer terug op een laag vuur
  • Voeg eventueel wat stukjes fruit toe en verwarm deze mee
  • Voeg de kruiden, een lepeltje ghee en de geroosterde amandelen toe en roer om
  • Schep in een mooie kom en eet vooral met aandacht.

Ik wens je een heerlijke (warme) dag!

Ook interessant